Drakenberg Sjölin – klassisk smyckesdesign med nordisk touch

by rummen
Braclet

Drakenberg Sjölin, med butik på Hamngatan i Stockholm, är ännu ett hantverksföretag som spinner vidare på den nordiska traditionen kring enkelhet och stilren design. Företaget tillverkar klassiska smycken i ädla metaller såsom guld, vitt guld, platina och silver. De erbjuder bland mycket annat vackra halsband, armband och örhängen. Drakenberg Sjölin har på bara några år etablerat sig som ett namn att räkna med på den internationella scenen inom smyckesdesign.

Snabba fakta om Drakenberg Sjölin

Vad?Smyckesdesigners med fokus på elegans och nordisk enkelhet
Var?Butik på Hamngatan i Stockholm
När?Butiken är öppen alla dagar i veckan, med något kortare öppettider på helgen
Varför?För att du vill unna dig själv eller någon annan ett väldesignat, klassiskt smycke

Drakenberg Sjölin – tidlöshet, enkelhet, omtanke och rå elegans

Drakenberg och Sjölins värdeord är tidlöshet, enkelhet, omtanke och rå elegans. Tidlösheten hämtar Drakenberg Sjölin inspiration till från naturen. Utöver växlingarna i årstiden, så är naturen tidlös och fast i sin hållpunkt. Trots tidlösheten och att naturen återvänder till samma punkt, så förnyas den ständigt och förändras. Tidlöshet betyder alltså inte nödvändigtvis att bli kvar i det gamla.

Drakenberg Sjölin hyllar också enkelheten, att inte överarbeta utan låta materialen få framhävas och stå för sig själv. Den råa elegansen är ytterligare en annan del i Drakenberg Sjölins motiv kring sin design. Även här handlar det om att låta naturens element få verka och synas. Det råa kombineras med det klassiska och det nytänkande.

Genom att använda dessa värdeord har Drakenberg Sjölin lyckats skapa en nytänkande och en innovativ design som blivit mycket uppskattad av kunder både i Sverige såväl som i övriga världen.

Halsband och armband som faller många i smaken

Tack vare sin enkla och tidlösa design, har Drakenberg Sjölin fått en mycket bred kundkrets. 

Även om företaget numera endast driver en butik i egen regi, sedan butiken i Gamla Stan stängts, så når man en stor mängd kunder och potentiella kunder via det stora nätverk av återförsäljare som man byggt upp.

Ett av deras uppskattade smycken är deras modell loving heart som finns som halsband, armband och örhängen. En annan mycket efterfrågad smyckeserie är “Le Knot”. Den finns som ring, armband, örhänge och halsband.

Drakenberg Sjölin är kanske annars mest kända för serierna leaf och together. Inte minst örhängena i Together-serien ligger högt på mångas önskelista.

Med en design som är hållbar och inte blir omodern, hör rea inte till vanligheterna hos Drakenberg Sjölin. Till skillnad från klädtillverkarna behöver man inte göra plats för en ny säsong.

Fyra smyckesserier som redan blivit klassiker hos Drakenberg Sjölin:

  • Together
  • Les Amis
  • Leaf
  • Loving heart

Drakenberg Sjölin – i hela Sverige via återförsäljare

Utöver sin egen butik på Hamngatan i Stockholm, så har Drakenberg Sjölin återförsäljning via bland annat NK samt Åhlens i Stockholm. Därutöver har Drakenberg Sjölin återförsäljare i en lång rad andra städer i Sverige. De finns givetvis representerade i Göteborg och Malmö, men även på platser som Nässjö, Piteå och Rättvik.

Drakenberg Sjölin är ännu ett exempel på den nya generationen av hantverksföretag som under de senaste åren etablerat sig och fått framgång både inom och utom Sveriges gränser. Dessa företag har i många fall valt att återgå till traditionell tillverkning i mindre skala. Fokus ligger på hög kvalitet och en genomtänkt design. I fallet Drakenberg Sjölin har man tagit fasta på sitt nordiska ursprung och vävt in detta i designen.

Andra exempel på företag som gjort en liknande resa är Vargen och Thor och Sjö Sandström.

Den nya tidens företag och butiker är inte rädda att ta betalt

Många av den nya generationen av hantverksföretag och deras varumärken har kunnat slå sig in på marknaden trots att prisnivån är klart över genomsnittet. Detta gör kanske deras framgångar ännu mer beundransvärda, då detta är ett litet segment med ett fåtal kapitalstarka, men också mycket konservativa kunder.

Kanske lockas dessa kunder i fallet Drakenberg Sjölin av den stilrena och klassiska designen? Oavsett vad, så är det uppenbart att man lyckats göra sig ett namn i denna kundgrupp, och därmed nått en mycket snabb framgång i en bransch som det normalt sett tar många år att vinna marknadsandelar i.

Sverige har genom dessa företag alltså fått ännu en nisch där vi framstår som marknadsledande och unika, något som är väldigt viktigt för en liten och exportberoende ekonomi som vår. I en snabbt föränderlig värld där kraven på vad som efterfrågas hela tiden förändras, är det både unikt och uppseendeväckande med dessa framgångar.

Relaterade inlägg