Enligt statistik från Riksbanken har allt fler svenskar börjat handla på nätet. Uppgifter från Riksbankens enkät 2022 visar att 75 procent av tillfrågade gjort köp på nätet under den senaste månaden. Motsvarande siffra för bara fem år sedan var 56 procent och den största ökningen står de som är i åldersgruppen 65–84 år för. Här har antalet som handlar online mer än dubblerats. Sverige och andra nordiska länder är i framkant internationellt när det gäller minskad användning av kontanter till förmån för digitala betalningar. I Norden görs över 80 procent av betalningar i fysisk butik med kort eller mobil medan det på vissa håll i världen, exempelvis i Australien och USA, fortfarande är vanligt att betala kontant. Digitala betalningar sker inom ramen för en rad olika branscher, däribland spelbranschen. I det här inlägget kikar vi på olika betalningsmetoder när man spelar på nätet.
Introduktion
I takt med att spelbranschen till stor del förflyttat sig till den digitala sfären och inte längre enbart existerar i form av landbaserade anläggningar, har nya möjligheter och utmaningar uppstått gällande betalning. Cybersäkerhet är en het potatis när dagens digitala plattformar online inom casino utformar sina betalningslösningar. Lika mycket som det innebär frihet och flexibilitet för användare att få tillgång till allt från roulette till blackjack online, är det också essentiellt för spelplattformar att försäkra dem om att transaktioner kan ske säkert utan risk för identitetsstöld eller bedrägeri.
Betalning med kredit- och debetkort
En av de vanligaste sätten att utföra betalningar på spelplattformar är med hjälp av kredit- eller debetkort. Korten används i bred omfattning både i och utanför spelbranschen och kan användas såväl för att sätta in pengar som för att ta ut medel. Eftersom de flesta kortutfärdare, däribland Visa, Mastercard och American Express, är väletablerade aktörer med stor internationell spridning brukar användare känna sig trygga med att transaktioner är snabba, säkra och pålitliga. En nackdel med kortbetalning är dock att kontokortsbedrägeri blivit en alltmer vanlig företeelse vid handel på nätet. Om ens kortuppgifter är föremål för stöld kan kortet användas i bedrägligt syfte och leda till ekonomisk förlust. Även om många kortutfärdare vidtagit säkerhetsåtgärder inom sina processer för att förebygga risken för kortbedrägeri är den fortfarande överhängande, och en som den som spelar på nätet bör vara medveten om. Att alltid hålla sina kortuppgifter hemliga och säkra är därmed A och O.
Mobilbetalningar och e-plånböcker
En e-plånbok är en app där man samlat bankkort och lojalitetskort till olika företag. Både företag och privatpersoner kan utnyttja en e-plånbok för att enkelt hantera alla transaktioner, både på nätet och i butik. Exempel på e-plånböcker är PayPal, Google Pay och Samsung Pay. Det rör sig med andra ord om en online-baserad betaltjänst som erbjuds av olika leverantörer för att kunna betala, eller motta insättningar från en spelplattform. Vissa e-plånböcker som PayPal kräver att man registrerar ett konto på nätet och överför pengar till kontot genom överföring från en ansluten bank, eller kortbetalning. Kontot kan därefter användas för att betala till spelplattformar som är anslutna till samma system, det vill säga sådana som har ett eget PayPal-konto. Fördelen med betalning via e-plånbok är att det i regel är säkert eftersom operatörer använder sig av sofistikerade datakrypterings- och andra tekniska redskap för att motverka bedrägerier. Betalningarna är också direkta och kräver inte att man manuellt knappar in x antal uppgifter som exempelvis vid banköverföring.
Betalning med krypto
På svenska spelplattformar lyser betalning med kryptovaluta fortfarande med sin frånvaro av regulatoriska skäl. På vissa internationella sajter inom nöje och spel har dock kryptovalutor som Bitcoin, Ethereum och Litecoin blivit alltmer populära de senaste åren. Med krypto är fördelen att transaktioner är snabba, förenade med låga transaktionsavgifter och hög säkerhet. De är dessutom inte heller föremål för samma stränga regler och föreskrifter som andra valutor. Nackdelen med krypto i spelsammanhang är att det för många aktörer inom spelbranschen fortfarande är ett relativt okänt fenomen som de är osäkra på om de vill erbjuda sina användare eller inte, inte minst svenska plattformar.